Ten artykuł dotyczy wizerunku osób starszych, postrzeganych przez najmłodsze pokolenie, czyli wnuków. Wykorzystano do tego dwie obronione prace licencjackie. W jednej z nich porównano widzenia seniorów na temat starzenia się i starości, zestawiając ze sobą dwa pokolenia, to znaczy wnuków i dziadków. To ciekawe podejście, gdyż daje możliwości zmiany widzenia roli babci i dziadka na przestrzeni lat. W drugiej pracy autorka skupiła się na roli seniorów w wychowaniu wnucząt, z punktu widzenia wnuków, uczniów szkoły.
This article deals with the phenomenon of tattooing among adolescents (students) from fields of study that entitle them to work with adolescents. I referred to the perception in theory of the phenomenon of tattooing, without analyzing the historical background. I focused on the reasons, trends, as well as the perception of people with an image on their skin in society: both in young and old people, what the dynamics of the phenomenon were
Kiedy kończymy edukację na jakimś poziomie, nasza ocena, współzawodnictwo się nie kończą. Oceniani jesteśmy w domu, w pracy, sami się oceniamy. Jeżeli czas edukacji wspominamy jako element wzmacniający, jeśli traktowano nas sprawiedliwie i uczciwie, to nabieraliśmy w sobie przekonania o sile w nas tkwiącej, podejmowaliśmy się wyzwań, niekoniecznie współzawodnictwa.
This article deals with the selfie phenomenon among a significant percentage of young people. The main objective of my research took the form of questions:
- how much of the study group takes selfies and posts them on social media?
- how much does possible satisfaction / lack of satisfaction with life result in taking a selfie?
This article touches on an important issue, namely the realities of integrating people with intellectual abilities (Asperger syndrome) into a group, communication in this group. In additions to scientific about knowledge this affliction, I described three cases of students with Asperger syndrome who attended public school in a rural environment, which has its own specificity of work.